Cylindervolumen
Cylindervolumen (ccm) på
knallert/scooter motor:
R2 x
∏ x l / 1000 = ccm / radius i anden gange pi gange slaglængde
delt med 1000
Eksempel: En standard
Vespa Ciao med 38,4mm boring og 43mm slaglængde
- det vil så se sådan ud: 19,2 x 19,2 x 3,14 x 43 / 1000 = 49,77 ccm
Til toppen af
siden
Cylinder
tilkørsel
Der er mange meninger om
hvordan en cylinder tilkøres rigtigt, men jeg er sikker på at man ikke får valuta
for penge og tid ved at køre den forsigtigt til på 500km og mere. For mange vil
det tage lang tid og desuden er der en del proffer der påstår at en ny cylinder
har bedst af at få gas med det samme.
Kør med lidt ekstra olie i benzinen og på Vespa knallerter betyder det 3-3,5% olie af god kvalitet og gerne
en fuld-syntetisk kvalitets-olie som Castrol TTS eller tilsvarende. Husk også at bruge et
par numre koldere tændrør som man altid gør ved tuning.
Sørg for at dysen passer eller gerne et nummer for stor inden du fyrer den af da du ellers kan risikere at
stemplet varme-sætter sig.
Jern cylindre
er generelt
en god ide at køre til.
Det er vigtigt at du kører din cylinder ordentligt til.
Hvis ikke du gør det,
kan du være uheldig at ødelægge dit tun.
Varm motoren godt op ved
at køre en god tur med omdrejninger der svarer til maks. 2/3 af motorens kraft.
Lad den så køle helt ned
ved at lade den stå en time eller to og tag så en tur mere,
hvorefter den får lov at
køle ned igen.
Herefter kan man godt give den gas man skal bare ikke være for hård med
gashåndtaget,
den har bedst af at blive kørt helt normalt uden at blive pint med fuld
gas for længe af gangen .
Når man så har kørt ca. 100km
kan man bare give gas ..
Aluminiumscylindre har i
dag en overflade behandling af nicasil,
som gør at dens overflade er ekstrem
hårdfør.
Derfor er tilkørslen af alu cylindre meget mindre.
Malossi anbefaler at man til
deres cylindre (scooter) giver den godt 30 min under 5000 omdrejninger,
og så
ellers bare af sted.
Dette kan også bruges på alle andre
aluminiumscylindre med nicasil belægning.
De mest
almindelige grunde til at stemplet sætter sig under eller efter tilkørsel er
en for lille dyse, for lidt olie i benzinen eller nogen gange dårlige dele. Det
er derfor en god ide at se delene godt efter - for eksempel har der været
problemer med skørterne på Athena 43mm alu der kan være skæve.
Til toppen af
siden
Stempel
Er dit stempel blevet slidt kan man
købe nye stempler i forskellige tolerancer.
De er mærket A,B,C,D osv. og adskiller sig i størrelse med 1/100 del.
Hvis der på cylinderen er indgraveret et bogstav f.eks. "C" så skal der også
bruges et stempel mærket med "C".
Når stemplet så engang er slidt monterer man et nyt "D" stempel osv.
Til toppen af
siden
Dyser
Der er
ingen der 100 % kan sige hvilken dyse der skal sidde i din opsætning!
Find
ud af hvilket interval det ca. skal ligge i
og køb en
håndfuld og gå i krig.
Der er
dog forskel på hvad et dyse nummer svarer til på de forskellige mærker som: Dell’Orto, Arreche,
Mikuni osv.
For
stor: Ujævnt træk, dårlig gasrespons, pludren ved høje rpm - typisk også
pludren, når man giver gas fra tomgang/lukker
ned fra max. gas. Motoren kan
drukne. Sort/mørkt tændrør.
For
lille: Ujævnt træk, hvidt tændrør, hvide/grålige "peberkorn" på stempel og
tændrør, motoren sætter ud ved hurtig gas-givning,
yderkanten af stempel-toppen
er blevet ujævn (smeltet).
Til toppen af
siden
Sluk motor
I
stedet for at slukke din Ciao med dekompressionsventilen
(det lille plast-greb
på venstre side af styret),
kan man montere en kontakt med forbindelse ned til
kondensator/platinsæt og stel
som også kan også bruges som tyverisikring.
Men så er det nok en god ide hvis
kontakten gemmes...
Til toppen af
siden
Koblingsfjedre
Koblingen skal tage ved, der hvor cylinderen yder størst moment.
Hvis fjedrene er:
For
slappe
Dårligt afsæt,
den køre i lave omdrejninger, indtil den når et bestemt omdrejningstal, der hvor momentet ligger.
For
stramme
Dårligt afsæt. Alt for mange omdrejninger. Tager først ordentligt ved oppe i
fart, hvor motorens omdrejninger falder til et passende omdrejningstal.
Til toppen af
siden
Vario ruller
Der er
ingen som kan fortælle dig hvad du præcis skal køre med af ruller, så prøv dig
frem.
Hård tuning: Rullerne skal være meget lette
Mellem tuning: Forholdsvis lette
Sport:
Mellemting, altså mellem standard gram og letteste gram.
Tegn på
forkert rulleindstilling:
Ved for
tunge ruller, kan motoren ikke komme op i omdrejninger,
som om der er noget der
holder den tilbage.
Det kan mærkes ved at bundtrækket er godt, men lige
pludselig "bremser" knallerten,
og motoren "kæmper" sig op i omdrejninger.
Omdrejninger falder under acceleration, lav tophastighed
Ved for
lette ruller tager motoren alt for mange omdrejninger i forhold til hvor hurtigt
knallerten flytter sig.
Det giver en dårlig acceleration, motorens omdrejninger stiger under acceleration.
Til toppen af
siden
Trykfjeder
Jo
højere RPM din knallert trækker, desto strammere trykfjeder skal du have.
Du skal
igen prøve dig frem.
For
slap: Remmen glider; RPM stiger og falder under acceleration, afsæt varierer i
styrke, hyppige rulleskift.
For
stram: Remmen svides/flosses, ruller "burde" være for tunge til opsætningen,
accelerationen synes "besværet".
Til toppen af
siden
Tændrør
Det er vigtigt at bruge den
korrekte størrelse tændrør da det eller vil være svært at indstille karburator
rigtigt, og man risikerer at skade motoren.
Lang/kort gevind: Hvilken bruger din cylinder, det står i manualen men vores
Vespa motorer bruger kort gevind.
For
varmt: Hvidt, porcelænet er krakeleret, skal skiftes ofte, motoren sætter ud
under kørsel ved høje RPM.
For
koldt: Mørkt/sort, fedtet, startproblemer.
På NGK tændrør angives
varmeværdien således:
En lav varmeværdi har ved NGK et mindre tal, en højere varmeværdi et større tal
.
Det byder at jo
voldsommere tun du har, desto højere varmetal skal tændrøret have.
Som udgangspunkt bruger:
En 50 ccm Med 30 km/t - B5HS
En 50ccm med 50 km/t - B7HS
En 65-80ccm med 70-80 km/t - B8HS
Til stærkt tunede motorer anvendes afhængigt af omdrejningstal, bruges
B9HS eller B10HS |
|
|
|
Til toppen af
siden
Kobling-vario
Hvis du skal have koblingen af, og du ikke har adgang til trykluft, så kan man
bruge en oliefilter tang til at holde koblingsskålen.
En oliefilter tang er et
værktøj som ikke koster alverden at anskaffe og som er utrolig let at bruge.
Det
er grundlæggende en rem, med et håndtag på som kan spændes.
Til toppen af
siden
Håndtag
Hvis du skifter håndtag er det lettest at tage dem af ved at
sætte en luftpistol
mellem håndtaget og styret og så blæse det af.
Man kan også hælde kogende/eller meget varmt vand over dem så er de lette at
trække af, husk at bruge handsker!
Til toppen af
siden
Årgangstabel
Bestemmelse af alder på en knallert kan gøres meget enkelt, ved at se på det
sidste bogstav i stelnummeret.
Herunder et eksempel på stelnummeret fra en Puch knallert fra 1977.
De første
bogstaver i nummeret angiver fabrikant eller importør.
På eksemplet herunder kan man se, at det er en importeret knallert
p.g.a W'et. OE står for importør: O. E. Andersen
WOE 9711182 P |
|
|
|
A |
1942 1964 1985 |
M |
1953 1975 1996 |
B |
1943 1965 1986 |
N |
1954 1976 1997 |
C |
1944 1966 1987 |
P |
1955 1977 1998 |
D |
1945 1967 1988 |
Q |
1956 |
E |
1946 1968 1989 |
R |
1957 1978 1999 |
F |
1947 1969 1990 |
S |
1958 1979 2000 |
G |
1948 1970 1991 |
T |
1959 1980 2001 |
H |
1949 1971 1992 |
U |
1960 1981 2002 |
J |
1950 1972 1993 |
V |
1961 1982 2003 |
K |
1951 1973 1994 |
X |
1962 1983 2004 |
L |
1952 1974 1995 |
Z |
1963 1984 2005 |
Til toppen af
siden
Lejer
Der er forskellige
tolerancer indenfor lejer.
Hovedlejer skal som tommelfingerregel have en
større tolerance end andre lejer i motoren.
Det er fordi de bliver varmere,
og fordi de kører med flest omdrejninger.
Derfor er det bedst, hvis man kan
finde ud af, nøjagtigt
hvilke lejer og deres
helt nøjagtige numre, der sidder i motoren originalt.
Tegnforklaring
D: Udvendig diameter
d: Indvendig diameter
B: Bredde
-Z: Leje med 1 støvplade
-ZZ: Leje med 2 støvplaer
-RSI: Leje med 1 gummitætning
-2RSI: Leje med 2 gummitætninger
C3: Leje med større radialt slør (bruges til høje
omdrejninger)
Leje 6000 har følgende mål: d=10 D=2 B=8
Leje 6001 har følgende mål: d=12 D=28 B=8
Leje 6002 har følgende mål: d=15 D=32 B=9
Leje 6003 har følgende mål: d=17 D=35 B=10
Leje 6004 har følgende mål: d=20 D=42 B=12
Leje 6005 har følgende mål: d=25 D=47 B=12
Leje 6006 har følgende mål: d=30 D=55 B=13
Leje 6200 har følgende mål: d=10 D=30 B=9
Leje 6201 har følgende mål: d=12 D=32 B=10
Leje 6202 har følgende mål: d=15 D=35 B=11
Leje 6203 har følgende mål: d=17 D=40 B=12
Leje 6204 har følgende mål: d=20 D=47 B=14
Leje 6205 har følgende mål: d=25 D=52 B=15
Leje 6206 har følgende mål: d=30 D=62 B=16
Leje 62/22 har følgende mål: d=22 D=50 B=14
Leje 62/28 har følgende mål: d=28 D=58 B=16
Leje 6300 har følgende mål: d=10 D=35 B=11
Leje 6301 har følgende mål: d=12 D=37 B=12
Leje 6302 har følgende mål: d=15 D=42 B=13
Leje 6303 har følgende mål: d=17 D=47 B=14
Leje 6304 har følgende mål: d=20 D=52 B=15
Leje 6305 har følgende mål: d=25 D=62 B=17 |
|
Information om
varmemontering af lejer
|
Varmemontering
Den temperaturforskel, der skal være mellem
leje og aksel afhænger af prespasningen og
lejestørrelse.
Normalt er en lejetemperatur
på 80-90 ºC over akslens temperatur
tilstrækkelig til montering.
Opvarm kun et
leje til maks. 110 ºC, da det ellers kan
forårsage ændringer i strukturen i stålet og
dermed påvirke diameter og hårdhed.
Lokal
overopvarmning bør undgås, og opvarm aldrig
et leje med åben ild.
Anvend rene,
varmebestandige handsker under montering af
et varmt leje.
|
Opvarm
aldrig et leje med åben ild |
|
|
|
Til toppen af
siden
Vespa
motor
1. Start med at
afmontere begge køleskjolde - 4 skruer ved svinghjul og 1 ved cylinder.
2. Derefter afmonteres svinghjul brug evt. en aftrækker.
3. Fjern kilen som sidder på krumtapakslen og den lille fjederskive og tændingsknasten.
4. Nu kan tændingen fjernes - 6 skruer i alt. Mærk op hvor lys/fødespoler
skal sidde eller tag et billede af det.
5. Nu skal topstykke og cylinder fjernes - 3 møtrikker og topstykket
tages af, vær forsigtig når du trækker cylinderen af for at skåne stempel
ringene.
6. Afmonter stempel, brug evt. en låserings-tang.
7. Så løsnes de 5 møtrikker der holder motor-halvdelene sammen, boltene
fjernes og
motoren varmes op ved lejesæderne med en varmepistol eller endnu bedre:
i en ovn og varm op til 80-90 grader. (husk arbejdshandsker)
8. Når den er blevet varm nok slår du forsigtigt på krumtappen hvor
koblingen normal sidder (brug en plast eller gummi hammer). Så skulle
den være fri af den store motorhalvdel. Nu sidder sidder krumtappen
sikkert fast i den lille halvdel - for at få den fri varmes lejesædet
igen op og der slås udefra med plast/gummi hammer på lejesædet samtidig
med at man holder godt fast i krumtappen og så skulle den være fri.
9. Nu burde du så have krumtappen med lejer liggende på bordet. For at
få lejerne af spænder du den forsigtigt op i en skruestik (brug alu
bakker eller små stykker træ for ikke at lave mærker i krumtappen - og sørg for at spænde på
den "klump" hvor lejet sidder du skal have af).
Så tager du 2 skruetrækkere og slår ind mellem krumtap og lejer og de
skulle løsne sig stille og roligt. Pas på du ikke ødelægger de 2 skiver/shims
mellem krumtap og lejer - de kan ikke undværes!!
Hvis man har adgang til specialværktøj er en
kniv-aftrækker rigtig god.
10. Det kan ske at et leje bliver siddende i den lille halvdel og for at
få det ud varmes igen udefra til 80-90 grader. Så tager du halvdelen og
slår den hårdt i filebænken/bordet som skal være af træ så lejesiden
vender mod bordet og lejet ryger ud. (Husk arbejdshandsker).
Til toppen af
siden
Samling af Vespa motor.
1. Sørg for at
delene er 100% rengjorte og din arbejdsplads er ligeså ren... :-)
2. Start med at
montere lejer på krumtappen (nye selvfølgelig), spænd forsigtigt
krumtappen op i skruetik på den "klump" svarende til siden hvor lejet
skal monteres - brug alu-bakker eller små stykker træ.
Husk at
montere de tynde skiver/shims mellem krumtap og lejer først !!
Varm lejerne op til ca. 80-100 grader, se tips for varmemontering af lejer
her.
Man kan med fordel
lægge krumtappen i en fryser et par timer inden, så smutter lejerne
næsten på af sig selv - gør de ikke det slår man dem forsigtigt på
plads med en lille dorn eller presser dem på med et rørstykke - men det
er kun den inderste ring i lejet man må belaste ...
3. Når skiver og
lejer er monteret på krumtappen skal den i blokken.
Igen bruges varme og krumtappen "fryses" en time eller
to.
Monter herefter krumtappen i den store motor-halvdel først og vær sikker
på at lejet ligger til/er helt på plads i blokken.
4. Så varmes den
lille halvdel op og monteres. Sæt boltene i og spænd forsigtigt sammen.
5. Kontroller at
krumtappen drejer frit og let, gør den ikke det prøv at give blokken et
par dask med plast/gummi hammer mens du drejer på krumtappen. Når den
kører ubesværet rundt kan du så spænde motorhalvdelene godt sammen.
Kina motorblok
En lille advarsel:
køb den ikke!
Man kan på feks.
eBay købe en billig motorblok som ser rigtigt fin ud, men de er
lavet med for stor diameter i krumtapshuset og krumtappen kan derfor
ikke lukke rigtigt af for indsugningen. Den kan måske køre men det
bliver aldrig godt. Skulle du alligevel stå med sådan en blok så husk at
kontrollere for tæthed ved at puste i indsugningen mens du drejer
krumtappen inden du monterer cylinder osv. Her skal den lukke næsten
100%.
Skal du absolut ha
en ny blok så køb en original, ny eller brugt.
Vil du alligevel
tune knallerten er en Polini Speedengine rigtigt god, den har stor
indsugning og ekstra skyllekanaler og der kan monteres cylindre fra
38 - 47mm, og du behøver ikke ødelægge din originale motorblok.
Til toppen af
siden
C24 Motorblok
Læg mærke til at de
nyere motor-blokke som C24 med CDI fra 1996 er begrænset i hullet til
cylinderen. De måler ca. 45,2 hvor de ældre er på 46,2mm.
Der kan derfor ikke monteres andet end den standard cylinder den er født
med. (kan købes ved JMPB). Hvis man kender en flink maskinarbejder kan
den selvfølgelig
fræses ud.
Til toppen af
siden
|