Vespa motoren er en simpel konstruktion der er forholdsvis let at
arbejde med.
Inden du begynder at bore og file i din originale motorblok er det værd at overveje en tuningsblok som Polini Speed Engine eller måske en Malossi MHR Reedvalve da de originale motorblokke med plombe er ved at være sjældne... |
Husk at det er ulovligt at køre på offentlig vej med en tunet knallert !!! |
Motorblok - Plombe |
|
|
Plomben
på Vespa motoren sidder i indsugnings-studsen hvor karburatoren er monteret.
Inden man begynder på at "operere" plomben ud skal man tænke på hvad det er man
vil opnå.
På
billedet ses kanten af plomben
Opvarm derefter studsen med varmepistol (ca. 100 grader) og slå med et 9mm bor eller en dorn plomben ud indefra krumtaphuset. Indsugningen er nu på 10mm.
|
Husk - du må ikke køre et 13mm bor hele vejen igennem studsen da krumtappen så ikke vil kunne tætte ved indsugningen og blokken er ødelagt. |
|
(Malossi) |
Motorblok - Indsugnings-vindue |
For at få så meget som muligt af
benzin-blandingen ind i krumtaphuset så hurtigt som muligt skal
indsugningsvinduet files op. . Det gøres med en
fil eller minisliber men
husk minimums mål på kanterne! |
|
(Malossi) |
|
|
|
Tilpasning af skyllekanaler |
Ved
montering af cylinderkit kan man tilpasse skyllekanalerne i blokken til den nye
cylinder med en fil eller dremel, brug den nye bundpakning til at mærke op hvor store de skal være. Kontroller for en sikkerheds skyld at den nye pakning passer 100 % til cylinderen er det ikke tilfældet (de passer ofte ikke for godt) laves en skabelon, til det skal man bruge papir og blyant og det gøres sådan her:
1) Mål
udvendigt på cylinderskørtet med en skydelære. Den kan så bruges som skabelon/opmærkning til fræsning i motorblok.
|
|
|
Ved
fræsning af skyllekanalerne skal man være meget forsigtig med skyllekanalen på tændings-siden
|
|
På billedet
til venstre kan man se at
skyllekanalerne er filet så voldsomt op at man har været nødt |
Polering af skyllekanaler/motor |
Polering af motordele er
besværligt, tager lang tid og gevinsten på ydelsen er minimal.... |
|
Skyllekanalerne i blokken og cylinderen er altid udsat
for diskussion om man skal polere eller bare glatte dem. Det er vigtigt når man bearbejder kanalerne i motoren at de virkeligt er jævne, det kan man sagtens mærke med en finger.
|
|
|
|
|
Topstykke |
Standard-topstykke |
|
Topstykket er udstyret med en dekompressionsventil som skal lette arbejdet med at starte vilddyret og som også bruges til at slukke for motoren. Den kan være utæt hvorved man mister kompression. Man kan ofte se det ved at der er meget olie og skidt uden på topstykket lige der hvor ventilen er monteret.
Skal man tune sin motor er det en god ide at få den gjort
tæt for at ikke kompressionen skal gå tabt og det gøres sådan her:
Topstykket kan planes til der er cirka 1 - 1,2 mm mellem stempeltop og topstykke
(standard bør den være 1,6mm), det gøres bedst med slibe/sandpapir som tapes
fast på en glasplade.
Til sidst slibes topstykket på glaspladen med noget af karborundumblandingen, topstykket løftes en gang en imellem for at fordele slibemassen. Bliv ved, indtil hele pakfladen er slebet. Så skulle det være 100 % tæt og man kan undvære en top-pakning... Husk at kontrollere afstanden til stempel også kaldet for squish (se afsnit om tun-topstykker).
|
Tun-topstykke |
|
|
Har du købt et nyt tuning cylinderkit er det som regel ikke nødvendigt at gøre
noget da det
er højkomprimeret |
Læg
mærke til at der er forskel på tuningstopstykkernes placering af tændrør - nogle
sidder i midten og andre sidder forskudt fra midten.
Dette er ikke tilfældigt men skyldes forskellige opbygninger af cylinder
og stempel. Motoren har en varm og kold side, indsugning og udstødning for at udnytte det bruger Malossi for eksempel en forskudt placering man vil opnå en mere jævn varmefordeling på stemplet som er lig med bedre køling (på engelsk kaldet Thermal Load) for kunne opnå lidt højere kompression/ydelse uden at overbelaste stemplet. |
|
Cylinder |
|
|
Det er
begrænset hvad man kan lave ved cylinderen men man kan polere udstødningskanalen
helt glat dette skulle give en del. |
|
Jeg synes ikke det kan betale sig at bruge mange timer på at optimere en standard cylinder gevinsten er minimal set i forhold til tidsforbruget. Men hvis man har mulighed for og kan lide at fræse, bore og file kan der selvfølgelig også hentes lidt power her. |
|
Krumtap |
|
Original krumtappen kan sagtens bruges til tuning så længe det er modellen med
nåleleje....
Hvis man
ikke vil slibe på den originale krumtap skal man ha fat i en
racer-krumtap, den har forstærket plejlstang og lejer og er afbalanceret til
høje omdrejninger og ændrede indsugnings tider det betyder at
"gabet" på indsugnings-siden er større så den har åben for
indsugningen i
længere tid (se
Krumtap - ændring af
indsugnings-tider) og den er ofte poleret på det sted hvor benzinblandingen
kommer ind
for at opnå højere hastighed
på benzinblandingen. |
Der har været problemer med
nogle nye krumtappe der brækkede men om det skyldes dårlig kvalitet
eller ubalance i delene er jeg lidt usikker på. Den originale 10mm krumtap skulle være den bedste til tuning hvis man selv vil ændre styretiderne, de findes i 2 versioner: 25 og 40km/t. Hvis man køber en af de "gode" mærker som Olympia, Parmakit, Mazzuchelli osv. er man rimelig sikker på kvaliteten er i orden. Jeg har selv kørt med Top Racing i en Speedengine uden problemer. |
|
Tips til varme-montering af lejer her! |
|
Ændring af indsugnings-tider |
Da en
ciao motors indsugning bliver styret af krumtappen (drejeventil) kan man her justere styretiderne
Ændring af styretider vil jeg råde til
at man gør når man kører med cylinderkits på 63ccm og derover hvor motoren kan
har brug
for hver en dråbe benzin man kan vride ud af karburatoren men det kan også fint
køre med 50ccm.
På
motorer med
større tun på, anbefaler: |
|
|
Styretiderne
kan også udregnes helt præcist - se link til Vespa-Ciao.NL på
hollandsk brug evt Google Translate
for at få vist siden på engelsk eller dansk. Tak til Morten for info. |
Lejer |
|
|
Brug
lejer
af god kvalitet som SKF eller FAG der kan tåle
omdrejninger
op til 10.000rpm. De hedder 6202 C3. |
|
Kobling og Fjedre |
|
|
Koblingen kan optimeres med stramme ”racing fjedre” fra Polini, Malossi osv.
Start med at montere fjedrene så kan man som finjustering bore hullerne bagefter... |
|
|
transmission |
Der findes 2 typer
transmission til Ciao/Bravo: Slyng/mono kobling som er den mest almindelige hvor man har en koblingsklokke monteret på krumtappen. I den sidder selve koblingen og startkoblingen og bagpå er der en remskive. For at opnå en højere gearing kan man sætte en mindre remskive på baghjulet eller skifte koblingsklokken til en med større skive-diameter. Her kan man købe en ældre original Piaggio klokke mærket med 30 km/t som har en større remskive. Der findes også koblings-klokker fra Surflex og Simonini, Surflexen har omtrent samme dimension som 30km/t klokken og Simonini's har en lidt mindre skivediameter. Fordele: Billigt at ændre udveksling - kræver kun en ny skive og rem. Ulemper: Man får enten høj tophastighed og dårligt bundtræk eller modsat - så her gælder det om at ramme det rigtige kompromis som passer til ens temperament. |
|
|
Variomatic hvor variodelen er monteret på krumtappen og koblingsdelen er monteret på baghjulet.
Fordele: God trækkraft og
tophastighed. |
|
|
Karburator tuning |
|
|
Karburatoren er en Dellorto
SHA 12/7 og er meget
simpelt opbygget.
For at lave den om til en
13/13 skal man fjerne dysestokken. Det gøres ved at man varmer sædet hvor
den sidder op med en gasbrænder
eller varmepistol eller man kan varme hele karburatoren i en ovn i
10-15min. ved 200grader (har jeg selv gjort) så kan man forsigtigt
trække røret ud med en fladtang, evt. bruge en lille skruetrækker som man stikker
ind i et af hullerne i dysestokken og forsigtigt trækker den ud. |
|
Dellorto 12/7 karburator boret til 13/13 |
|
Her ses forskellen.... |
|
Karburatoren er nu boret op
til 13mm og kanten er blevet slebet skrå. Chokerspjældet er blevet slebet hvor den hviler på anslaget og på fladen der vender ind mod indsugningen for at åbne helt op for indsugningen. |
|
Tuningskarburator |
|
|
Tuningskarburatoren til Ciao
og Bravo hedder Dellorto SHA 13/13 og det er den største karburator man kan
montere på en original motorblok. |
Luftfilter |
|
Standard
luftfilter findes i 2 versioner: Den almindelige 30 km/t version hvor der er 3 huller i kassen bag metalfilteret (IGM).
|
|
|
|
|
|
Hvis man
har boret sin karburator ud og ikke vil købe et sport filter, skal man til at
bore igen.
Man kan også købe et
sportfilter f.eks: |
|
|
Dyser |
Dellorto 5mm |
|
Man kan ikke med sikkerhed sige at når man
har gjort det ene eller andet ved sin motor skal den køre med en bestemt
dyse størrelse,
da der nok ikke er 2 motorer der er ens er
man er nødt til at prøve sig frem. Jeg vil alligevel prøve at
kredse størrelserne lidt ind.
Så her er et par eksempler på dyse størrelser:
Ved std. cylinder og opfilet
indsugning og Proma Citypower/ Polini Country eller lign. og 13mm
karburator:
Ved
43mm. cylinderkit med tilhørende karburator og Proma Citypower udstødning eller
lign. og ellers standard motor vælges dyse:
Ved
43mm. cylinderkit,
racer krumptap og
sportsudstødning som Proma Circut eller Polini SP og lignende:
Ved
43mm. cylinderkit,
racer krumptap,
sportsudstødning
og
komplet motortuning (skyllekanaler osv.):
Ved
46-48mm cylinderkits skal blokken drejes ud eller skiftes til f.eks. Polini
Speedengine. |
Udstødning |
|||
Tun-udstødninger til en Ciao kan deles op i
2 forskellige kategorier: Sport som er originalt udseende udstødninger som er til lettere tuning f.eks. Tecno Pro (som skulle være en afløser for Proma Citypower), Giannelli Original eller Sito Plus. City Power/Tecno Pro og Sito Plus osv. kan bruges til 50,63 og endda 75ccm. sæt man får bare ikke det maksimale ud af motoren. Til gengæld er det svært at se at der er foretaget ændringer på motoren da de begge ligner originale udstødninger.
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
Racing som er de store resonansudstødninger som f.eks. Polini SP
eller Proma Circuit disse kører bedst med cylinderkits fra 63ccm.
Hvis man skal have en rigtig hurtig Ciao så skal man vælge en af denne slags
udstødninger - ikke så meget bundtræk men motoren kan tage en hel del
mere omdrejninger, hvorved tophastigheden forøges . De er altså bedst på
kraftigt tunede motorer. Polini SP giver mere topfart end Proma Circuit som til gengæld giver mere bundtræk hvilket er en fordel hvis man ikke kører med vario. Men dermed ikke sagt den er perfekt til mono - det skal være en rigtigt tunet motor den skal nemlig op i omdrejningstal for at yde men så er det også ren turbo-effekt :-) |
|||
|
|||
|
|||
Ved valg af udstødning skal man altså tage højde for om man vil have mange omdrejninger som er en fordel hvis man kører med vario, eller bundtræk som er en fordel hvis man kører med standard slyngkobling. |
|||
|
Tænding |
Tændingen skal være tip top ved tuning, vælg altid originale tændingsdele. Sørg
for at tændingsdelene er rene
og ledningerne er ubrudte. |
|
|
Tændrør |
|
Tændrør: NGK B-7HS - B-10HS alt efter tuningsgrad. For
varmt: Hvidt, porcelænet er krakeleret, skal skiftes ofte, motoren sætter ud
under kørsel ved høje RPM.
|
2-Takts olie |
|
|
|
Ved
tuning køres med højeste oktantal og 2-3% fuldsyntetisk 2T olie af god
kvalitet. Ved hård tuning og tilkørsel af ny cylinder 3-3,5%. |
|
|
Hvis det skal være rigtigt
vildt kan man købe en tuning motor-blok til de store 70-80ccm cylinder-kits. |
|
|
Polini Speed Engine |
|
Blokken minder meget
om en standard motor men den er større i hullet til cylinderskørtet så man
kan montere
Der kan monteres en anden
karburator-studs på blokken, så det er muligt at køre med 15-16mm SHA eller 16-19mm PHBG karburator.
+
Kan gemmes under trinbræt |
|
Polini Evolution Engine |
Den hurtigste motor-blok fra Polini er Evolution motoren som selvfølgelig også
er forberedt til de store cylindre på 46-47mm og har
membran-indsugning. Skyllekanalerne er ligesom Speed Engine og den kører med 19mm karburator som medfølger. Motoren er ligesom Speed Engine motoren gemt under trinbrættet. Evolution Engine kan køres med alle typer krumtap, men det bedste skulle være en hel-rund racer krumtap. Den fås også til både almindelig tænding og CDI. + Hurtig motor + Kan gemmes under trinbræt + Let at få dele til. - 2 klaps membran
- Produceres ikke
mere. |
Malossi MHR |
|
|
|
Simonini 12 HK |
|
Denne motor yder ifølge Simonini 12HK ved 10.000rpm. og leveres
komplet med CDI tænding og udstødning osv. Produceres ikke mere. |
|
Simonini 16 HK |
|
Denne motor
yder ifølge Simonini 16HK ved 13.000rpm. og leveres
komplet som 12HK udgaven. Motoren har 46mm slaglængde og cylinderen er på 47,6mm - over 80ccm. Indsugningen er af membrantypen med 21mm karburator og den er monteret på siden af motoren. Man skal altså også her skære hul i siden af stellet og i sidedækslet eller køre uden sidedæksel. Denne motor passer på SI og Bravo men ikke på Ciao medmindre man laver stellet kraftigt om!! + Hurtigere motor :-) - Finishen er ikke altid toppen, derfor kontroller den for støberester og skarpe kanter. - Passer ikke på Ciao uden store ændringer af stel. |
|
Sprocatti 25 HK |
Dette er den hurtigste motor
til Vespa knallerterne.
+
Meget hurtig motor :-) |
|
Simonini membran motor-halvdel |
|
Membran
indsugning via den lille motor-halvdel som på Simonini's færdige
motorer. De fås i 3 størrelser: 14-16mm, 15-21mm og 24-26mm så man kan vælge den karburator der passer til ens behov. Det siges at smøringen af krumtapslejet ikke er for god med den løsning så man skal nok regne med at lejet i den side ikke holder så længe som på en standard motor. Membran-siden er fremstillet så den passer på standard motoren men er meget brugt på Polini Speed Engine . Produceres ikke mere men kopier kan købes på ebay. |
|
Eurocilindro Kompressor Kit |
Dette kit kaldes Kompressor-kit og virker lidt på
samme måde som Simonini's
membran motor-halvdel. Forskellen består i at benzinen bliver suget ind gennem en membran og videre gennem et voldsomt stort krumtaps-leje og videre ud gennem hullerne i krumtappen man kan se på billedet ovenover. Herved opnår benzin-blandingen "kompressor-effekten", benzinen bliver bogstaveligt talt pisket rundt i krumtaphuset. Karburator størrelse op til 26mm. Dette kit bliver ikke fremstillet mere. |
|
Pinasco |
|
Motor kan købes i
Schweiz
hos
www.cycle-tech.ch
som tom motorblok eller komplet motor på 75ccm. Skulle være opbygget som en Polini Speedengine. |
|
|
CYlinderkit 50-75ccm |
|||||||||
Athena DR Malossi Olympia Parmakit Pinasco Polini Proma Zeta |
|||||||||
Der findes mange
cylinderkits til den lille Vespa motor og ligeså mange meninger om dem.
Husk at de store kits først
og fremmest er lavet til de store motorblokke med stor karburator, hvis de
monteres i feks. Polini Speed Engine med 13mm karburator er det meget vigtigt at
dyse den rigtigt. Det vil sige at den ikke må køre for magert da du ellers kan
være sikker på stemplet vil sætte sig, særligt ved fuld gas. Det skyldes den
begrænsede benzinmængde en 13mm karburator kan levere skal køle stemplet og da
der ikke er andre justeringsmuligheder på en SHA karburator end størrelsen på
dysen bør den dyses så den er lidt for stor ved lave omdrejninger. |
|||||||||
Athena
(tidligere
Eurocilindro) er mest kendt for deres hurtige alu cylinder på 63cccm, |
DR
laver flere typer
cylindre men mest kendt er nok deres 43mm Evo støbejerns cylinder. |
DR EVO 43mm |
|
Malossi
er mest kendt
for deres D.E.P.S cylindre som er meget hurtige. Producerer også 63 og 73ccm cylindre og er temmelig hurtige på toppen og har god holdbarhed. Finishen er ikke super og det kan være en god ide lige at tjekke for grater inden montering. Men alt i alt en god cylinder til en god pris. + Hurtig cylinder + Mange KM + God pris - Finish, kan være små grater osv. |
Malossi 46,5mm |
|
Olympia
laver både 50
og 63ccm.
Er mere til det beherskede setup.
|
Olympia 43mm
|
|
Parmakit Jeg kender kun deres 43mm cylinder og det er en hurtig og holdbar cylinder - se DR Evo |
Parmakit 43mm |
Pinasco
alu 42
og 46mm skulle efter sigende være en af de bedste og hurtigste cylinder. +
Hurtig cylinder |
Polini
har lavet
rigtig mange forskellige cylindre i både alu og støbejern og også et vandkølet
sæt.
Polini 46mm er kendt for at
have et godt bundtræk og knap så omdrejningsvillig. |
Polini 43mm |
Polini EVO 42mm
|
Proma
er mest kendt
for deres 48mm Avionic cylinder også kaldet Intruder der kan monteres på en standard
blok fordi den ingen skørter har, der var dog et problem med at stemplet kunne "vippe" i cylinderen og det kunne give et par grimme ridser i cylinder og stempel som nedsatte levetiden betydeligt.. Det skyldtes sandsynligvis at man ikke havde fået centreret cylinderen korrekt. |
Proma 48mm
|
En almindelig Proma på 43mm kan stadig købes enkelte steder og skulle være en god og hurtig cylinder til en meget fornuftig pris. |
Proma 43mm
|
Zeta
Har lavet både alu og
støbejernscylindre.
|
|
Begrænsninger DK version Ciao Metal stav svejset på stel ved koblingsklokken og blikstykke punktsvejset på stel ved bagerste remskive.
|